Jun 6, 2014

LIFE: Gelukkig zijn #2

Gelukkig zijn of zich gelukkig voelen. Dat is wat iedereen wilt op deze wereld. Maar helaas werkt dat niet bij iedereen hetzelfde. Voor ieder mens betekent gelukkig zijn wat anders. En vaak zijn mensen ook nog op zoek naar wat gelukkig zijn is voor hun of voor hun naasten. Ik heb mij een lange tijd afgevraagd wat gelukkig zijn betekent en wat het voor mij betekend. En ik kwam erachter dat gelukkig zijn, eigenlijk niet een hele moeilijke opgave is.

Dit is deel 2 van de serie: gelukkig zijn. Lees eerst deel 1 voordat je deze leest.

Door dat je steeds meer wilt, ben je eigenlijk nooit tevreden. Dat staat dan nauw in het verband met ongelukkig voelen. En ongelukkig kan leiden tot een depressie of een burn out. Vooral in deze moeilijke crisis tijden hoor je vaak dat mensen depressief zijn of een burn out hebben. Hoe komt dat toch? Je hoort net steeds vaker de laatste jaren. Medewerkers zitten thuis, omdat ze het niet meer trekken of zitten aan de antidepressiva om zich enigszins weer gelukkig te voelen. Maar is de mens of de wereld dan zo laag gezonken dat wij pillen moeten slikken om ons gelukkig te voelen?

Zelf ben ik ook opgegroeid met een burn out. Ik had het zelf niet, maar mijn vader heeft een hele lange tijd een burn out gehad. En dat gebeurde helaas is de moeilijkste periode van mijn kind zijn. Namelijk tijdens mijn puberteit, mijn tienerjaren. En dat zijn juist de belangrijkste jaren voor een kind om zich te ontwikkelen. Mijn vader is er gelukkig uit gekomen en heeft er veel van geleerd. Zijn burn out had voornamelijk met dingen te maken uit zijn jeugd en zijn werk. Het heeft hem sterker gemaakt en de persoon wie hij nu is.

Je hoort het vaker dat mensen door nog niet verwerkte gebeurtenissen uit hun verleden of jeugd meer kans hebben op een burn out of depressie op een latere leeftijd. Het ontkennen en wegdrukken van wat er ooit gebeurt is in het verleden kan jaren lang goed gaan. Maar de mens is geen robot en ooit komt het er uit, hoe sterk je ook bent. Je bent eigenlijk ongelukkig met die ene gebeurtenis uit je verleden, maar je doet niets aan dat ongelukkig gevoel. Je stopt het weg en denk daardoor gelukkig te zijn. Maar het is als een dief in de nacht. Voor je het weet, komt hij langs en kan je op de een of andere dag niets meer.

Het kan ook dat je niet weet dat je iets dwars zit, omdat je het niet door hebt of zo erg hebt verdrongen dat je het niet meer herinnert. Maar burn-out en depressie heeft niet altijd te maken met onverwerkte dingen uit het verleden. Het kan ook werkdruk zijn, gevoel dat er teveel van je verwacht wordt of dat je ontevreden bent over je leven. 

Volgende week deel 3 en daar bespreek ik hoe je geluk kan vinden en gelukkig kan zijn.

Photo credit: bron

No comments:

Post a Comment