May 17, 2014

PERSONAL: ziek thuis, diagnose en de site


Jullie zullen vast wel gemerkt hebben dat de afgelopen weken er een stuk minder updates zijn op de blog. En ook haast geen Photodiary's. Dit heeft allemaal een reden.

Een anderhalve maand geleden ben ik helaas ziek thuis komen te zitten. Ik had al weken last van veel pijn en vermoeidheid. Ik dacht dat dit kwam door mijn drukke werk rooster of dat de griep niet wilde doorzetten. Ik besloot een paar dagen thuis te blijven in de hoop dat ik tot rust zou komen en mij weer beter zou voelen. Helaas werkte dit niet.

Voordat ik ziek thuis kwam te zitten, ging het al een tijdje niet goed met mij. Eigenlijk ging het al jaren niet goed met mijn gezondheid. Maar ik bleef altijd door gaan. Ik had daarom, voordat ik ziek werd al een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. Zij had al een keer eerder aan mij gevraagd of ik een doorverwijzing wilde naar een reumatoloog. Ik sloeg dit toen zelf af. Ja, ik had pijn in mijn handen en voeten, maar ik kon het verdragen. Ik weet het, heel stom. Ik had dit meteen met beide handen moeten aanpakken. Een week voordat ik ziek thuis kwam te zitten, had ik al een afspraak gemaakt. Maar door mijn werkrooster, kon de afspraak pas twee weken later plaatsvinden.

Ik kreeg inderdaad een doorverwijzing naar de reumatoloog. Twee weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik fibromyalgie heb. Dit houdt in dat ik chronische pijn heb ik mijn spieren, pezen en gewrichten. Dit is een chronische aandoening. Dit was aan de ene kant een klap in mijn gezicht, maar ook was ik tegelijkertijd niet verbaasd. Ik kende fibromyalgie al een tijdje en ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ik dat kon hebben. Maar hé, ik ben geen dokter. En ik ga mij zelf geen diagnose geven.

Door de afgelopen weken en door deze diagnose, had ik niet zoveel behoefte om te bloggen. Ik leefde in onzekerheid. Ik had hoop dat ik beter zou worden, maar dat is helaas niet zo. Ik moet nu leren leven met deze ziekte. En dat gaat helaas niet over rozen.

Ik kan niet beloven dat ik iedere dag zal bloggen, maar ik ga zeker proberen meerdere keren per week een leuk artikel online te zetten.

1 comment:

  1. Erg vervelend dat je de diagnose fibromyalgie hebt gekregen, maar ik neem aan dat je het hier niet bij neerlegt.

    Zoveel vrouwen rond onze leeftijd krijgen vage klachten en krijgen dan de diagnose fibromyalgie, omdat sommige artsen het zelf niet weten, niet verder kijken en hun medische kennis niet up to date houden.
    Hoe is de diagnose precies bij jouw gesteld? Door onder andere de drukpunten? http://fibromyalgie.pilliewillie.nl/fibromyalgie/behandeling.fibromyalgie.2b.php
    Als jij op deze punten bij je vriend drukt, zal het waarschijnlijk ook wel bij hem pijn doen;)
    Mag ik trouwens vragen welke klachten je precies hebt?

    Als het goed is, is je bloed meerdere malen onderzocht op verschillende vitamines, mineralen etc. Zoals onder andere:
    -Vitamine B12 minimaal 300nmol/l
    -Vitamine D minimaal 80nmol/l
    -Schildklier:
    TSH 0,4 - 3*mU/l
    F(Vrij)T4 10 - 23pmol/l
    F(Vrij)T3 4 - 8pmol/l
    T3 1,35 - 2,60nmol/l
    -Ijzer: HB, ferritine

    Ik heb erachter de referentiewaardes geplaatst dat in USA wordt gehanteerd. In Nederland lopen we namelijk in de medische wereld erg achter.

    Tip (als je het al niet doet)
    Vraag altijd aan je arts of je een kopie mag van je eigen bloedwaardes, want als je belt krijg je vaak te horen; Ja je bloedwaardes zijn goed. Totdat je het zelf in handen hebt, dan zie je dat het tegen de rand is van hun referentiewaarde of dat het er helemaal onder zit. Dan geven ze soms als antwoord; Ja, maar het wordt gecompenseerd met deze waarde....

    Hopelijk heb je hier iets aan en als je het al wist misschien een lezer van je blog ;)

    ReplyDelete